2012. október 13., szombat

Ökofaluban jártunk

Néhány hete egy közeli ökofaluba tettünk rövidke kirándulást. Nemcsak a pár házból álló kis falut lehetett megnézni, hanem a hozzátartozó farmot is, tanyát, hogy maradjunk magyarok. Nyílt napot tartott a Galgafarm, melyet a Kossuth Rádióban is reklámoztak. Ezt hallottam meg véletlenül, és mive közel van, így nyugodtan mentünk el, egy vasárnap délután.
A farm Galgahévíz mellett, mögött van, jócskán kifelé a falutól, fel a hegyek, dombok közé menet. Negatívum, hogy semmi, de semmi nem jelzi ezt, így gyakorlatilag ha nem kérdezi meg az ember, nem lehet megtalálni.
A farmon állatokat tenyésztenek, önfenntartás céljából. Sokan, akik a faluban laknak, itt is dolgoznak. A farmon található még sajtérlelő, tejfeldolgozó miniüzem is. Ezeket is megnézhettük.

Autóval nem járnak be, egy elektromos kisbuszzal közlekednek, és viszik a látogatókat, ha szükséges. Bio és öko módon termelnek, és tenyésztenek, újabb innovatív megoldásokon törik a fejüket. Van szélerőmű, áramfejlesztő, kihasználják a víz adta lehetőségeket.

A falu egy dombon van, csodaszép kilátással, tóval. Itt csak bontott anyaggal lehet építkezni; rengeteg bontott tégla mindennütt, és fa. Talán 8-10 ház van, kisebb-nagyobb négyzetméteren, egy közösségi épület, és épül egy -talán "panel" ház is ,ahol kis lakások vannak. Ez utóbbi vályogból épül, ami nem kis teljesítmény! Itt nem fotóztam, mert több helyen olvastam, hogy a ház nem a bemutató része. Mivel ez a hétvége egy nagy nyílt nap volt, miniszterek stb, így valószínűleg sokan kolbászoltak a házak környékén, és igyekeztek védeni intim zónájukat, érthető módon.

Az ökofaluról még:
Az ökológiai gazdálkodás, szivárvány gazdaság,szelíd technológiák, társadalmilag érzékeny spiritualitás,egészség és gyógyítás, illetve a permakultúra módszerével, és jegyében működik.
A permakultúrát kiemelném, én még nem hallottam róla. Pár szóban leírom, hát ha te sem!

Kevés külső erőforrást igénylő, önellátó rendszerek gyakorlati elterjesztése, amely jelenleg a leg ökológiaibb, természetközelibb. Lényege, hogy a természet rendszerei közötti összefüggéseket, együtthatásokat használja ki, tehát például az állatok melege adja a növények életéhez szükséges meleget, hogy nagyon egyszerűen írjam. Ők mondták, remélem jól emlékszem:-) A permakultúra egyébként Permanent Agriculture szóból származik, és 1980-as évkben alternatív Nobel-díjat nyert az ötlet. (Bill Mollison és mtsai)

Az egész egységet 1990-ben indították útjára, a Gaia Alapítvánnyal, amelyet egy baráti társaság alapított, azzal a céllal, hogy létre hozzanak maguknak egy olyan életteret, amelyben jó élni, és amelyben fenntartható módon a természettel, a környező világgal, és egymással békében lehet élni.
Mára bemutató központtal, a már említett farmmal, "Kiváló Ökofalu 2004" címmel, és sok egyéb nagyszerűséggel rendelkeznek.  Nézeteik kissé magas röptűnek tűnhetnek, ami a holisztikus világképet illeti; de ennek jelentésére a kevésbé tájékozott olvasó, vagy látogató is hamar rátanul. Én csak úgy szoktam mondani, a minden mindennel összefügg esete, vagy Richard Bach után szabadon, "minden egy". (Hogy az exotériai is ide férjen, ha már holisztikusságban utazunk:-)

Kettős érzésem volt végül!
A házak amolyan "sosem készül el" állapotot mutattak, remélem ez csak az én téves benyomásom volt. Több házikó már vagy még -nem tudom- eladó volt. Vajon miért?

Elég messze van a "civilizációtól" .Így szerintem csak módos családok engedhetik meg maguknak a természethez való ilyetén viszatérést.
Hát ez van.

E mellett-érdemes megnézni, mindenképpen tanulságos életforma...és ez is vidék, itthon, Magyarországon!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kilátás a faluból...
 

Mint említettem a falut nem fotóztam le, mert szerintem nem szerették volna az ott élők.

További informácókat szerezhetsz a www.gaiaalapitvany.hu oldalon.


Engem pedig megtalálsz a Facebookon!
 
Üdv!

Nincsenek megjegyzések: